Bilişim teknolojileri ve internet kullanımında etik konuları, bilgi güvenliği, şifre yönetimi ve kimlik yönetimi gibi başlıklarla ele alan kapsamlı bir rehber.
Bilişim teknolojilerinin ve internetin kullanımı sırasında uyulması gereken kurallara bilişim etiği denir. Bu ilkelerin temel amacı, bilişim teknolojileri ve internet kullanan bireyleri yanlış bir davranış sergilemesine engel olarak onları güvence altına almaktır.
Bilişim teknolojileri alanında geliştirilen ürünler, özellikle yazılım alanında ise arsa, ev, bilgisayar kasası gibi maddi bir varlığın dışında somut olmayan bir kavramın sahipliği söz konusu olmaktadır. Bu durumda bu sahipliğin ispatı çeşitli sıkıntılar doğurmaktadır. Fikrî mülkiyet; kişinin kendi zihni tarafından ortaya konulan her türlü ürün olarak tanımlanmaktadır.
Fikrî mülkiyete ilişkin yasalar, günümüz koşullarına uygun olarak güncellenmeye muhtaçtır. Telif hakkı, patent, şifreleme gibi kavramlar da bu gereksinim sonucunda ortaya çıkmıştır. Creative Commons (CC) organizasyonu eser sahibinin haklarını koruyarak, eserlerin paylaşımını kolaylaştırıcı modeller sunmaktadır.
Bilgiye erişimi anlatmaktadır. Sıradan bir vatandaş için herhangi bir bilişim teknolojisi ürününden bilgiye erişim olarak düşünülebilir. Örneğin herhangi bir arama sitesini kullanarak, istediğimiz bilgiye hızlıca erişebiliriz. Ancak bilgi daha özel bir formatta sunulmuş olabilir.
Günümüz insanı birinci sorunu aşmakta oldukça başarılı gibi görünürken, ikinci sorunun aşılmasında hâlâ güçlükler söz konusudur. Bilgi yığınları artmakta ve bu bilginin doğruluğunu test etmek güçleşmektedir.
Bir arama sitesi kullanarak bilgiye hızlıca erişim, her zaman güvenli olmayabilir. Örneğin, bir web sitesi ziyaret ettiğimizde, web sitesi bizim hakkımızda bilgi toplayabilir. Bu bilgiler, reklam hedefleme, kullanıcı deneyimini iyileştirme veya güvenlik amaçları için kullanılabilir.
Çevrimiçi gizliliğinizi korumak için birkaç şey yapabilirsiniz. Örneğin, güçlü parolalar kullanabilir, iki faktörlü kimlik doğrulamayı etkinleştirebilir ve güvenilir olmayan web sitelerine dikkat edebilirsiniz.
Çevrimiçi ortamda bulunan bilgilerin doğruluğunu doğrulamak önemlidir. Bir bilgiyi doğrulamak için birkaç şey yapabilirsiniz. Örneğin, bilginin kaynağını kontrol edebilir, başka kaynaklarla karşılaştırabilir veya bir uzmana danışabilirsiniz.
Çevrimiçi ortamda bulunan bilgilerin doğruluğunu doğrulamak, yanlış bilgilerin yayılmasını önlemeye yardımcı olabilir.
İnternet kullanımı ile ilgili olarak dikkat edilmesi gereken etik ilkeler; kişilik hakları, özel yaşamın gizliliği ve veri güvenliği gibi başlıklar altında incelenebilir. İnternet ortamında birbirinize davranırken uymanız gereken kurallar vardır. Öncelikle içerik paylaşımı yaparken, paylaştığınız içeriğin gerçekten güvenli ve doğru olduğundan emin olmanız gerekmektedir. Eğer bir şeyin doğru olup olmadığından emin değilseniz, paylaşmayın. Ayrıca, özgün içerik paylaşmaya özen göstermelisiniz. Başkasının eserlerini izinsiz kullanmayın. Ayrıca, özel bilgileri paylaşırken dikkatli olun. Kişisel bilgilerinizi paylaşmayın. İstemediğiniz reklamlar görüyorsanız çevrimiçi olarak ilgi alanlarınızı silebilirsiniz.
Bilgi işleme veya veri işleme, bilgisayar sistemleri ve yazılımları ile ilgili bir tekniktir. Bilgi işleme, ham verileri işleyip, anlamlı bilgilere dönüştürerek depolama, aktarma, güncelleme ve analiz gibi işlemleri gerçekleştirir. Bilgi işleme, sağlık, ulaşım, eğitim, müzik, sanat gibi alanlarda yaygın olarak kullanılır. Ayrıca, bilgi işleme, doğa olaylarını, ekonomik değişimleri ve toplumsal hareketleri analiz etmek için de kullanılır.
İnternet birçok bilgiye kolayca ulaşmamızı sağlarken, bu bilgilerin doğruluğunu ve güvenilirliğini sorgulamamız gerekir. Ayrıca, kişisel bilgilerimizi paylaşırken dikkatli olmalı ve çevrimiçi olarak etik davranışlarda bulunmalıyız.
İnternet EtiğiBilgi güvenliği anlayışı, verilerin yetkisiz kişiler tarafından değiştirilmesini, kaybolmasını veya yok edilmesini önlemek için alınan önlemleri ifade eder. Üç önemli unsur olan gizlilik, bütünlük ve erişimle ele alınır. Bilgi güvenliğine yönelik tehditler arasında bilgisayar korsanlığı, kimlik avı, kötü amaçlı yazılım ve sosyal mühendislik yer alır.
Bilgi güvenliğinin önemi şöyledir:
Bilgi güvenliğine yönelik tehditler şunlardır:
Sayısal dünyada kimlik yönetimi, kullanıcıların kimliklerini doğrulamak ve kaynaklara erişimini kontrol etmek için kullanılan bir dizi politikadır. Kimlik yönetimi, kullanıcıların kimliklerini doğrulamak, erişim haklarını yönetmek ve kimlik bilgilerinin güvenliğini sağlamak için kullanılan bir süreçtir.
Bilgi güvenliği, verilerin yetkisiz kişiler tarafından değiştirilmesini, kaybolmasını veya yok edilmesini önlemek için alınan önlemleri ifade eder. Bilgi güvenliğine yönelik tehditler arasında bilgisayar korsanlığı, kimlik avı, kötü amaçlı yazılım ve sosyal mühendislik yer alır. Sayısal dünyada kimlik yönetimi, kullanıcıların kimliklerini doğrulamak ve kaynaklara erişimini kontrol etmek için kullanılan bir dizi politikadır. Bilgi güvenliği, bireylerin, kuruluşların ve toplumların güvenliğini sağlamak için önemlidir.
Bilgi güvenliği, verilerin yetkisiz erişime, kullanıma, ifşaya, değiştirilmeye veya imhaya karşı korunmasıdır. Bu, hem dijital hem de fiziksel verileri içerir. Ayrıca bu verilerin bütünlüğünü ve kullanılabilirliğini sağlamayı da içerir.
Şifre, bir hizmete erişebilmek için gerekli olan, kullanıcıya özel karakter dizisidir. "Şifre ise, sanal ortamdaki verilerin gizliliğini sağlamak için veriyi belirli bir algoritma kullanarak dönüştüren yapıdır.
Zararlı yazılımlar, bilişim sistemlerinin çalışmasını bozan veya sistem içinden bilgi çalmayı amaçlayan kötü niyetlerle hazırlanmış yazılım veya kod parçalarıdır. Bu zararlı programlar şunlara neden olabilir:
Virüsler, bulaştıkları bilgisayar sisteminde çalışarak sisteme ya da programlara zarar vermek amacıyla oluşturur.
Bilgisayar Solucanları; kendi kendine çoğalan ve çalışabilen, bulaşmak için ağ bağlantılarını kullanan kötü niyetli programlardır.
Truva Atları, kötü niyetli programların çalışması için kullanıcının izin vermesi ya da kendi isteği ile kurması gerektiği için bunlara Truva Atı denmektedir.
Bilgi güvenliği, günümüz dünyasında çok önemli bir konudur. Bilişim teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte, verilerimizin güvenliği de tehdit altına girmiştir. Bu nedenle, güçlü parolalar kullanmak, zararlı yazılımlardan korunmak ve sistemlerimizi güncel tutmak gibi önlemler alarak bilgi güvenliğimizi sağlamalıyız.
Kaynak: [Bilgi Güvenliği](https://www.bilgiguvenligi.gov.tr/)### Problem Çözme ve Algoritmalar Günlük hayatımızda problemlerimizi çözmek için yaşantımızı etkileyen pek çok karar veririz. Bu kararlar yalnızca yaşantımızı etkilemekle kalmaz, bazen yaşam kalitemizi ve geleceğimizi bile etkileyebilir. Örneğin karşılaştığımız problemler, televizyonda hangi kanalı izleyeceğimizden hangi mesleği seçeceğimize kadar uzanabilir.Problem çözme, bir dizi işlemi, belirtilen sınırlılıklara uygun biçimde gerçekleştirebilen programın yazılması anlamına gelir. Programcılar için problem çözme, belirtilen sınırlılıklara uyarak bir amaca ulaşabilmek için alternatifler arasından en uygun yolu belirlemektir.
Alternatifler, farklı koşul ve beklentilere göre şekillenir. En uygun çözüm ise farklı koşul ve durumlar için değişiklik gösterebilir. Bu nedenle farklı kişiler ve problemler için çözüm önerileri de farklılık gösterebilir.
Problemler çözülmeye çalışılırken dikkate alınması gereken sınırlılıklar ve koşullar ile uyulması gereken kurallar vardır. Tüm bu veriler dikkate alınmaz ise doğru çözüme ulaşılamaz ya da problem geçici olarak göz ardı edilmiş olabilir.
Adım | Açıklama |
---|---|
1 | Çiftçi kazı alarak karşı kıyıya geçer. |
2 | Çiftçi kazı yakın kıyıya geri götürür. |
3 | Çiftçi tilkiyi alarak karşı kıyıya geçer. |
4 | Çiftçi tilkiyi yakın kıyıya geri götürür. |
5 | Çiftçi mısır çuvalını alarak karşı kıyıya geçer. |
Çözüm: Çiftçi, ilk önce kazı karşı kıyıya geçirir, sonra kazı geri getirir, sonra tilkiyi karşı kıyıya geçirir, sonra tilkiyi geri getirir ve en son mısır çuvalını karşı kıyıya geçirir.
Problem çözme, farklı biçimlerde düşünmeyi gerektiren bir eylemdir. Problem çözme sürecinde kısıtlamalar, koşullar, alternatifler ve olası tüm hareket dizileri dikkate alınmalıdır. Problem çözme, gerçek dünyadaki sorunların çözümü için önemli bir beceridir.
Kaynaklar: Tilki, Kaz ve Mısır Çuvalı Problemi Çözümü Matematiksel Problem Çözme### Zor Problem Çözme Teknikleri Giriş Bilgisayar Bilimi alanında problem çözme, karmaşık problemleri daha küçük, daha yönetilebilir problemlere bölme ve ardından bu daha küçük problemleri çözmek için bir dizi adım izleme sürecidir. Problem çözme teknikleri, bu adımları daha etkili ve verimli bir şekilde gerçekleştirmenize yardımcı olabilir. Teknikler * Adım Adım Yaklaşım: Bu teknik, karmaşık bir problemi daha küçük, daha yönetilebilir problemlere bölmeyi içerir. Daha sonra bu daha küçük problemleri çözmek için bir dizi adım izlersiniz. * Geriye Doğru Çalışma: Bu teknik, çözümü bildiğiniz bir problemle başlayıp, çözümü bulmak için geriye doğru çalışmayı içerir. * Modelleme: Bu teknik, sorunu basitleştiren ve çözmeyi kolaylaştıran bir model oluşturmayı içerir. * Benzetme: Bu teknik, benzer bir sorunu çözmek için daha önce kullanılan bir çözümü kullanmayı içerir. * Hedef Analizi: Bu teknik, sorunun hedeflerini belirlemeyi ve ardından bu hedeflere ulaşmak için bir plan oluşturmayı içerir. * Beyin Fırtınası: Bu teknik, bir problemin çözümü için fikir üretmek için bir grup insanla birlikte çalışmayı içerir. Sonuç Problem çözme teknikleri, karmaşık problemleri daha etkili ve verimli bir şekilde çözmenize yardımcı olabilir. Bu teknikleri öğrenerek ve uygulayarak, programlama becerilerinizi geliştirebilir ve daha iyi bir programcı olabilirsiniz.Programlama sürecinde problemin çözümüne yönelik yol ve yaklaşımları belirlemek gerekir. Bazı genel kurallar neredeyse tüm problemler için kullanılabilir.
Belirsiz bir durumu yaşamak yerine her zaman bir planınız olmalıdır. Bu, en önemli kuraldır. Belki oluşturduğunuz çözüm planı ilk denemelerde sonuç vermeyecek ama her seferinde sizi çözüme biraz daha yaklaştıracak ipuçları elde etmenizi sağlayacaktır.
Bazen problemi tekrar ifade etmek, göremediğimiz bir ayrıntıyı görmemizi ya da problemi daha kolay çözmek adına bir ipucu yakalamamızı sağlayabilir.
Verilen problemi adımlara ya da bölümlere ayırmak, çözümü kolaylaştırır. Bir problemi iki bölüme ayırdığımız düşünüldüğünde, her bir parçanın çözümünün tümünü çözmeye göre yarı yarıya kolaylaştığını düşünebiliriz.
Programlama yaparken öncelikle bildiklerimiz ile başlamalı ve sonra yeni çözümler arayışına girmeliyiz. Problemi küçük parçalara bölerek çözebildiğiniz parçadan başlayınız. Bu parçaları çözerken diğer parçalarla ilgili olarak aklınıza yeni fikirler geldiğini ve aynı zamanda kendinize olan güvenin arttığını göreceksiniz.
Çözmekte zorlandığınız bir problemle karşılaşırsanız problemin kapsamını daraltmayı deneyebilirsiniz. Bunun için koşulları azaltmayı ya da çözebileceğiniz biçime dönüştürmeyi, değişkenleri azaltmayı ya da problemin kapsama alanını küçültmeyi düşünebilirsiniz. Temel amacınız problemi basitçe ifade etmeye çalışmak olmalıdır.
Burada ele aldığımız benzerlik kavramı, çözülmesi istenen problemle önceden çözülen problem arasındaki olası örtüşme ya da yeni çözüme ilham verme olarak tanımlanabilir. Benzerlik, farklı biçimlerde karşımıza çıkabilir. Bazen problemler aynı, değişkenler ya da veriler farklıdır.
Bazen bir problemi çözmenin en kolay yolu denemek ve sonuçlarını gözlemlemektir. Bu, tahmin etmekten çok farklıdır. Bir çözümü tahminen öngörmek ile kodu yazarak denemek ve sonuçlarını incelemek çok farklı sonuçlar verir. Böylece problemi çözebilmek için gereken ipuçlarını elde edebilirsiniz.
Asla vazgeçmemek, kişisel bir özelliktir. Kararlılık, güven ve istek kazandıkça zorlukla karşılaştığınız problemleri çözmeniz daha da kolaylaşacaktır.
Bu bölümde problem çözme teknikleri hakkında bilgi edindiniz. Bu teknikleri kullanarak problemleri daha kolay ve daha hızlı çözebilirsiniz.
Problem Çözme TeknikleriProblem çözme, bir hedefe ulaşmak için bir dizi adımdan oluşan süreçtir. Bu süreç, problemi tanımlamak, anlamak, olası çözümleri belirlemek, en iyi çözümü seçmek, çözümü uygulamak ve değerlendirmek adımlarından oluşur.
Algoritmik çözümler: Adım adım yönergelere dayanan çözümlerdir. En iyi yolu seçtikten sonra sonuca, ilgili adımları izleyerek ulaşılır. Bu adımlardan oluşan yapıya "algoritma" denir.
Keşfe dayalı çözümler: Açık ve net ifade edilen yanıtları olmayan çözümlerdir. Bu çözümler bilgi ve deneyim gerektirir, bir dizi deneme ve yanılma sürecinden oluşur. Doğrudan işlem adımları ile ulaşılamayan sonuçlara "keşfe dayalı çözümler" denir.
Bilgisayarlar, zor ve zaman alıcı olabilen algoritmik çözümler ile ilgilenmek üzere tasarlanmıştır. İnsanlar, keşifsel çözümleri bulma konusunda daha iyidirler ancak bilgisayarların çözebildiği ileri düzey hesaplama ve karmaşık problemleri çözme konusunda bilgisayarların hızlarına ulaşamazlar.
Problem çözme, günlük hayatımızın önemli bir parçasıdır. Bilgisayarlar, algoritmik çözümler ile ilgilenmek üzere tasarlanmıştır. İnsanlar, keşifsel çözümleri bulma konusunda daha iyidirler. Problem çözme sürecinde sabit, değişken, veri türü, operatör, eşitlik, ifade ve fonksiyon gibi kavramlar kullanılır.
Bilgi İçin: Problem Çözme Kavramları - Bilgisayar Bilimi 9 - YouTube Problem Çözme - Eğitim Bilişim Ağı - EBA Problem Çözme - Bilgisayar bilimleri - BilisimvadiVeri türleri, bilgisayar tarafından saklanabilecek farklı tipteki verileri tanımlayan bir sınıflandırmadır. Veri türleri, sayısal, karakter, dizi ve mantıksal olmak üzere dört ana kategoriye ayrılır.
Sayısal veri türü, sayıları temsil etmek için kullanılır. Sayısal veri türü, tam sayılar (integer) ve kesirli sayılar (real) olmak üzere iki alt kategoriye ayrılır. Tam sayılar, kesirli kısmı olmayan sayılardır (örneğin, 1, 2, 3). Kesirli sayılar ise, kesirli kısmı olan sayılardır (örneğin, 1.5, 2.25, 3.14159).
Karakter veri türü, harfleri, rakamları ve özel sembolleri temsil etmek için kullanılır. Örneğin, 'A', 'B', 'C', '1', '2', '3', '!', '@', '#' karakter veri türü örnekleridir.
Dizi veri türü, birden fazla karakteri veya sayıyı sıralı bir şekilde saklamak için kullanılır. Örneğin, "Merhaba Dünya!", "1, 2, 3, 4, 5" dizeleri veri türü örnekleridir.
Mantıksal veri türü, doğru veya yanlış olmak üzere iki olası değerden birini saklamak için kullanılır. Örneğin, "doğru" veya "yanlış" mantıksal veri türü örnekleridir.
Veri türleri, bilgisayar tarafından saklanabilecek farklı tipteki verileri tanımlamak için kullanılır. Veri türleri, sayısal, karakter, dizi ve mantıksal olmak üzere dört ana kategoriye ayrılır. Veri türleri, programlama dillerinde değişkenlerin veri türlerini belirlemek için kullanılır.
Kaynaklar:Programlama, bilgisayarlara görevler yaptırmak isteyen kişilerin, bu görevleri bilgisayarın anlayabileceği bir dile çevirme sürecidir. Bu dil, temelde bilgisayarın nasıl çalıştığını, ne yaptığı ve hangi işlemleri gerçekleştirebileceğini bilmeyi gerektirir.
Programlamada kullanılan bu özel dilin adı algoritmadır. Algoritma, bir problemi çözmek için izlenecek adımların sıralı bir şekilde tanımlanmasıdır. Algoritmalar, bilgisayara ne yapması gerektiğini açıklayan bir dizi adım içerir. Bu adımlar, bilgisayar tarafından takip edilir ve böylece problem çözülür.
Algoritma, çözülecek problemi belirli bir sırayla sıralayıp bir yol haritası çizer. Ancak bu yol haritasını bilgisayarın anlayacağı şekilde çevirmek gerekir. İşte bu çeviriye program adı verilir. Bir program, algoritmanın bilgisayar tarafından anlaşılabilecek şekilde yazılmış halidir. Programlama; problem çözme, mantıksal düşünme ve algoritma geliştirme becerilerinin kullanıldığı bir alandır.
Programlamada, verileri saklamak için değişkenler kullanılır. Her değişken, belirli bir veri türünde değer tutar ve bu değerler programın çalışması sırasında değiştirilebilir. Örneğin, bir programda kullanıcının adını tutmak için bir değişken tanımlanabilir ve bu değişkene "ad" adı verilebilir. Kullanıcı adını programa girdiğinde, bu değer "ad" değişkenine atanır ve program, kullanıcıya özel işlemler gerçekleştirebilir.
Programlamada, değişkenler üzerinde işlemler yapmak için operatörler kullanılır. Operatörler, iki veya daha fazla değişken veya sabit arasındaki ilişkiyi belirtir. Örneğin, toplama operatörü (+), iki sayıyı toplamak için kullanılır ve çıkarma operatörü (-), iki sayıyı çıkarmak için kullanılır.
Programlama dillerinin her birinin kendine özgü bir sözdizimi vardır. Sözdizimi, bir programlama dilinde geçerli olan cümle yapılarını ve dilbilgisi kurallarını belirler. Bir program, sözdizimi kurallarına uygun olarak yazılmalıdır, aksi takdirde bilgisayar tarafından anlaşılamaz.
Programlama, bilgisayarlara görevler yaptırmak isteyen kişilerin, bu görevleri bilgisayarın anlayabileceği bir dile çevirme sürecidir. Programlama, problem çözme, mantıksal düşünme ve algoritma geliştirme becerilerinin kullanıldığı bir alandır.
Bilgisayarlar, ancak donanımları, yazılımları ve onları kullanan kişiler kadar iyidir. Bir bilgisayarın etkililiği onu kullanan programcının yetkinliğine bağlıdır. Bilgisayara bir dizi işlem aracılığı ile ne yapması gerektiği söylenmelidir. Bu işlemler bir programlama dili aracılığı ile kodlandığında bir program hâline gelir.
Problem çözme sürecinin dört adımlı bir analizi şunları içerir:
Problem çözme sürecinde yardımcı olacak araçlar:
Akış şeması, bir problem çözümünün başlangıcından bitişine kadar olan süreci gösterir. Akış şeması içerisindeki her bir simge, algoritmadaki bir işlemi ifade eder.
Genel olarak kullanılan akış şeması simgeleri ve işlevleri:
Simge | İşlev |
---|---|
Başla/Bitir | Programın başlangıcı veya bitişini gösterir. |
Giriş | Kullanıcıdan alınan girdiyi gösterir. |
Atama/İşlem | Bir değişkene değer atanmasını veya bir işlemin yapılmasını gösterir. |
Denetim (Karar) | Bir koşula göre karar verilip farklı işlemlerin yapılmasını gösterir. |
Çıkış | Programın sonuçlarını gösterir. |
Döngü | Bir işlemin belirli sayıda veya koşul sağlandığı sürece tekrarlanmasını gösterir. |
Akış Yönü | Program akışının yönünü gösterir. |
Bağlaç | Akış şemasında farklı sayfalar arasında bağlantı kurulmasını sağlar. |
Önceden Tanımlı İşlem/Fonksiyon | Programda önceden tanımlanmış bir işlemin veya fonksiyonun kullanılmasını gösterir. |
İyi programcılar, kodları başkaları tarafından rahatça anlaşılabilsin diye satırlar arasına açıklamalar yazarlar. Bu açıklamalar, diğer programcılar açısından büyük önem taşır çünkü kod üzerinde değişiklik yapılabilmesi için her bir satırın ya da fonksiyonun işlevinin anlaşılması gerekir. Bu şekilde, yazılıma ait “dâhilî dokümantasyon” oluşturulmuş olunur.
Kod satırları haricinde yazılımın kullanımına ve teknik gereksinimlere ait bilgilerden oluşan “haricî dokümantasyon” hazırlanır. Bu bilgiler, diğer kullanıcılar tarafından ortaya çıkan problemleri çözmek için kullanılır.
Akış şeması ve algoritmalar tamamlandıktan sonra istenilen bir programlama dili kullanılarak programın yazılması işlemine geçilir. Bu işleme “programlama” ya da “kodlama” adı verilir.
Problem çözme yaklaşımları, bilgisayar biliminin temel taşlarından biridir. Bu yaklaşımları kullanarak, karmaşık problemleri daha küçük ve yönetilebilir adımlara bölebilir ve daha kolay çözebiliriz.
Yararlı Linkler: Problem Çözme Yaklaşımları Problem-Solving Approach to Algorithm DesignProgramlama yapısı, algoritmayı oluşturan yönergeleri farklı biçimlerde yazmanıza olanak sağlayan bir dizi araçtır. Bu araçlar, problemleri çözmek, işlerimizi kolaylaştırmak, daha hızlı ve etkili çözümler üretmek için kullanılır.
Programlama yapısına ilişkin önemli göstergeler şunlardır:
Programlama yapısı içerisinde dört ana yapı bulunur. Bunlar:
Doğrusal yapı, işlemleri sıra ile çalıştırır.
Karar yapısı, iki olasılıktan birini seçmek ve ona göre devam etmek için kullanılır.
Döngüsel yapı, bir dizi işlemi tekrarlamak için kullanılır.
Durumsal yapı ise belirli bir duruma göre farklı işlemlerin yapılmasına olanak sağlar.
Programlama yapısı, algoritmaları oluştururken kullanabileceğiniz bir dizi araçtır. Bu araçları kullanarak, problemleri daha kolay çözebilir, işlerinizi daha kolaylaştırabilir ve daha hızlı ve etkili çözümler üretebilirsiniz.
Modüler programlama, karmaşık bir yazılım projesini daha küçük, daha yönetilebilir parçalara bölen bir programlama tekniğidir. Bu, program kodunu daha okunaklı, hata ayıklaması daha kolay ve güncellenmesi daha kolay hale getirir.
Modüler programlamanın iki önemli kavramı bağlılık ve birleşimdir. Bağlılık, bir modülün diğer modüllerden bağımsız olarak çalışabilme yeteneğidir. Birleşim, modüller arası iletişim oluşmasını sağlar.
Yüksek bağlılık ve düşük birleşim genellikle iyi yapılandırılmış bir tasarım demektir. Böyle tasarlanmış bir program daha anlaşılır, güvenilir ve tekrar kullanılabilir olacaktır. Yüksek bağlılık düzeyi programın daha anlaşılır, güvenilir ve tekrar kullanılabilir olması açısından çok önemlidir. "Birleşim" ise modüllerin birbirine bağımlı olma düzeyidir. Düşük düzey birleşim her zaman tercih edilir çünkü bu durum modülün yönetimini ve okunabilirliğini arttırır.
Yerel değişkenler, yalnızca tanımlandıkları modül içerisinde kullanılabilir. Diğer modüllerin bu değişkenlere ilişkin hiçbir bilgisi bulunmaz. Böylece değişken isimlerinin çakışması gibi sorunlar yaşanmaz.
Global olarak tanımlanan değişkenler ise bütün modüller tarafından tanınır. Program çalıştığı sürece hafızada tutulan ve işlem yapılabilen değişkenlerdir. Program akışında bağlılık oluşturmak için gereklidir.
Modüller arasındaki iletişimi sağlar. Modül adından sonra ayraç içerisinde belirtilerek kullanılırlar: Oku (a, b, c) gibi. Parametrelerin kullanımı benzer değişken isimlerinin çakışmasını önleyerek sürecin daha hızlı ilerlemesini sağlar. Modüller ayrı ayrı çalışır ve veriler parametreler aracılığı ile iletilir.
Bir fonksiyonu çağırıp belirli işlemleri gerçekleştirdiğimiz zaman fonksiyon bize bir ya da daha fazla işlem sonucunu döndürür.
Dönen değer, fonksiyon sonucudur. Bu işlem, fonksiyonu adı ile çağırarak gerçekleşir. İşlem sonucundaki değer, geçici olarak ilgili değişkene atanır. Fonksiyon, çalışmasını bitirdiğinde artık o isme atanmış bir değer bulunmaz çünkü bu değer, çağıran modüle geri dönmüştür.
Modüler programlama, karmaşık yazılım projelerini daha küçük, daha yönetilebilir parçalara bölerek daha okunaklı, daha az hata içeren ve daha kolay güncellenebilen kodlar oluşturulmasını sağlar.
Doğrusal mantık yapısı, bir problemi çözmek için kullanılan basit ve sık kullanılan bir yaklaşımdır. Bu yaklaşımda, birbiri ardına algoritmanın başından sonuna kadar sırası ile işlemesi gereken komutlar bilgisayara verilir. Doğrusal mantık yapısı, genellikle matematiksel bir formülün hesaplanması, kullanıcı tarafından girilen veriye dayalı basit işlemler yaparak sonucu döndürmek gibi durumlarda kullanılır.
Bir problemi çözmek için doğrusal mantık yapısı kullanırken, aşağıdaki adımlar izlenebilir:
Doğrusal mantık yapısı, basit ve sık kullanılan bir problem çözme yaklaşımıdır. Bu yaklaşım, özellikle matematiksel formüllerin hesaplanması, kullanıcı tarafından girilen veriye dayalı basit işlemler yaparak sonucu döndürmek gibi durumlarda etkili bir şekilde kullanılabilir.
Karar mantık yapısı, bilgisayara iki ya da daha fazla seçenek arasından seçim yapmak hakkı tanıyan önemli ve güçlü bir mantık yapısıdır. Eğer karar yapıları olmasaydı bilgisayarlar hızlı bir hesap makinesi olmanın ötesine gidemezdi.
Tek bir koşulun sorgulandığı döngü yapısı için akış şeması aşağıdaki gibidir:
KararYönerge Yönerge
Birden fazla karar içeren algoritmaları yazmak için kullanılacak üç tür karar yapısı vardır: Düz mantık, Pozitif Mantık ve Negatif Mantık.
Çoklu karar yapıları içeren algoritmalarda eğer koşullarını iç içe yazmamız gerekebilir. Bu durumda pozitif ve negatif mantık yapıları kullanılabilir; düz mantık yapısı kullanılmaz.
Düz mantık ile çalışan kararlarda bütün koşullar test edilir.
Pozitif mantık her zaman iç içe If/Then/Else yapısını kullanır.
Negatif mantık tüm koşulları kontrol edecek ancak koşullar yanlış olduğu sürece program akışını devam ettirir.
Karar mantık yapısı, problem çözme sürecinde önemli bir yer tutar. Doğru karar yapısını oluşturmak için farklı mantık yapıları kullanılabilir.
Yararlı Linkler:Döngü mantık yapısı, tekrarlayan bir yapıdır. Problemler genellikle aynı işlemi farklı verileri kullanarak tekrar etmeyi gerektirir. Döngü yapısı bu tür problemleri çözmek için kullanılır.
Üç farklı döngü türü vardır:
Bir koşul doğru olduğu sürece işlemleri tekrarlayan bir döngüdür. Koşul yanlış olduğunda döngü işlemleri tekrarlamayı durdurur.
Bir koşul yanlış olduğu sürece ya da doğru olana kadar işlemleri tekrarlayan bir döngüdür.
Bu döngüde bir değişkene ilk değer atanır, belirlenen sabit bir artım/azalış değeri ile değer artırılır/azaltılır ve belirli bir değere ulaşana kadar işlem tekrarlanır.
Döngü mantık yapıları, tekrarlayan işlemleri yürütmek için kullanılan önemli bir yapıdır. Bu yapı kullanılarak isim listesinin alfabetik sıraya dizilmesi ya da ödeme kayıtlarının araştırılması gibi tekrarlayan işlemler yapılabilir.
Döngüler ve koşullar, programlamada sıklıkla kullanılan iki temel yapıdır. Döngüler, belirli bir işlemi birden fazla kez tekrarlamak için kullanılırken, koşullar belirli bir durumun gerçekleşip gerçekleşmediğine göre farklı işlemler gerçekleştirilmesini sağlar.
Döngüler, belirli bir işlemi birden fazla kez tekrarlamak için kullanılır. Döngüler, while, do-while, for ve foreach olmak üzere dört farklı türde olabilir.
Koşullar, belirli bir durumun gerçekleşip gerçekleşmediğine göre farklı işlemler gerçekleştirilmesini sağlar. Koşullar, if-else, if-elseif-else ve switch-case olmak üzere üç farklı türde olabilir.
Döngüler ve koşullar, programlamada sıklıkla kullanılan iki temel yapıdır. Döngüler, belirli bir işlemi birden fazla kez tekrarlamak için kullanılırken, koşullar belirli bir durumun gerçekleşip gerçekleşmediğine göre farklı işlemler gerçekleştirilmesini sağlar.
Döngüler ve Koşullar Hakkında Video Döngüler ve Koşullar Hakkında MakaleBu bölümde, Python programlama dilinin temel kavramlarını ve yapı taşlarını öğreneceğiz. Öncelikle, değişkenler, veri tipleri, ifadeler ve operatörler gibi temel konuları ele alacağız. Ardından, döngüler ve koşul ifadeleri gibi daha karmaşık yapıları öğreneceğiz. Son olarak, fonksiyonlar ve modüller gibi Python'un güçlü özelliklerini ele alacağız.
Değişkenler, programınızın çalışırken değerlerini değiştirebileceği isimlendirilmiş bellek alanlarıdır. Her değişkenin bir adı ve bir değeri vardır. Değişken adları harf veya alt çizgi (_) ile başlamalı ve sayı veya özel karakter içeremez. Değişken değerleri ise farklı veri tiplerine sahip olabilir. Python'da temel veri tipleri şunlardır:
İfadeler, programınızın çalışırken bir değeri hesapladığı yapılardır. İfadeler, değişkenleri, sabitleri ve operatörleri kullanarak oluşturulur. Operatörler, değişkenler ve sabitler üzerinde işlem yapmak için kullanılır. Python'da temel operatörler şunlardır:
Döngüler, programınızın belirli bir görevi tekrar tekrar yapmasını sağlayan yapılardır. Koşul ifadeleri ise, programınızın belirli bir koşulun gerçekleşip gerçekleşmediğine göre farklı işlemler yapmasını sağlayan yapılardır. Python'da temel döngüler ve koşul ifadeleri şunlardır:
Fonksiyonlar, programınızın belirli bir görevi gerçekleştiren kod bloklarıdır. Modüller ise, fonksiyonları ve diğer kod nesnelerini içeren dosyalardır. Fonksiyonlar ve modüller, programınızı daha düzenli ve bakımı kolay hale getirmek için kullanılır.
Bu bölümde, Python programlama dilinin temel kavramlarını ve yapı taşlarını öğrendik. Bu bilgilerle, daha karmaşık Python programları yazmaya başlayabilirsiniz. Python'u daha iyi öğrenmek için, bol bol pratik yapmanız ve örnek kodları incelemeniz önerilir.
YouTube linki: https://www.youtube.com/watch?v=88P2DPMgO3Y Diğer kaynaklar: * https://python.org/ * https://docs.python.org/3/ * https://www.codecademy.com/learn/learn-python